måndag 31 december 2012

Nyårslöften

Här nedan följer ett axplock av olika löften.Inte helt sällan lovade i mellandagarna, när skinkan är uppäten  och julölen gör sig påmind med plastpåsar med tomflaskor i förrådet. Ja, och midjemåttet gör att byxorna som satt som ett smäck i November nu stramar åt så man är rädd att knapparna skall ryka.

"Nu är det slut på allt godis!"
"Januari skall bli en vit månad!"
"Nu skall jag ta tag i träningen på allvar!"

Januari blir allt som oftast enligt löftena man givit. Man går på gymmet, beställer sallad istället för potatis och biff på lunchen, det går bra, helt enkelt. Men sen händer det något. Våra olika träningspass blir mer sporadiska, nu som då börjar vi associera till kaninmat när vi beställer vår sallad till lunch. En riktig karl behöver en redig lunch för att orka .På fredag kväll när man kommer ur bastun kan en kall sitta riktigt bra. Efter ett tag är alla nyårslöften ett minne blott,om ens det.

Men frågan lyder: Behöver vi nyårslöften? Behöver människan lova sig själv en det ena, än det andra? Kan vi inte bara försöka leva vettigt året om? I en perfekt värld skulle vi inte behöva nyårslöften. Då skulle vi alltid handla enligt vårt eget bästa, både kroppsligt och själsligt. Men, nu är ju inte allting så perfekt. Vissa människor går lätt upp i vikt och mår inte själva bra av det. Andra kanske tar en öl eller två med julmaten men har svårt att sluta där. Det blir en till, och en till...

Då är kanske nyårslöftena bra att ta till. Vi får åtminstone en månad där vi tänker igenom våra egna vanor. Är de sen bra eller dåliga vanor är ju upp till var och en att bedöma. Jag säger en månad, det får ju bli två, tre eller hur många som helst. I år tänker jag själv inte ge några löften. Inte lova någonting jag inte sen kan lova. Jag skall inte lova nånting annat än att jag skall försöka i ord och handling göra så jag själv och de runt omkring mig har det bra.. Det där blev visst ett nyårslöfte, när jag tänker efter...

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar