lördag 8 december 2012

Att älska (med) varandra

Om Ni kanske läst något av mina andra inlägg har Ni kanske insett att jag inte är själv. Nej, är gift med en underbar kvinna, tillsammans har vi två åtminstone i vårt tycke välartade döttrar på 3,5 och 6 år. Till familjen hör även fyra katter. Det är Rolf, ca 3 år, syskonen Rut och Hesekiel 2 år samt Åke, ca 13 veckor. Med alla dessa individer, både två och fyrbenta, i familjen är det oifrånkomligt att det är rätt livat mellan varven. Det är klart, långa middagar med tända ljus och lite stilla pianomusik i bakgrunden är rätt sällsynt hos oss. Om inte annat så för att den yngsta katten allt som oftast flyger upp på köksbänkarna när han tycker vi har ätit färdigt..

 Vi är en ganska kramig familj. Vi, jag och frun, kramar varandra, vi kramar döttrarna, döttrarna oss, jag kramar svärmor mellan varven, döttrarna kramar kattstackarna. Jo visst, ganska trevligt. Men det finns en annan närhet, närheten en man och en kvinna emellan. Nu tänker jag ju inte börja berätta vad som helst, nånting håller vi för oss själva. Men den äktenskapliga närheten kan ju också vara så mycket mer. Man kan ju älska varandra långt mycket mer än bara när man älskar med varandra. Eller?
Efter en lång dag få krypa ner bredvid sin älskade, ta Hennes hand och somna så, är en underbar känsla när man tillsammans somnar in. Att sen vakna mitt i natten, till synes utan orsak, och lämna att lyssna på Hennes andetag en stund, är nånting i mitt tycke mäktigt. Oftare är det dock att man vaknar på grund av att man har en fot från en treåring i munnen eller nått liknande, men hoppas Ni förstår vad jag menar.

Likadant kan det vara en älskande handling en man och en kvinna emellan när man står i en grop med varsin spade. Förklaring följer: När vi byggde vårt hus hade vi dragit in jordvärmerören under sockeln och i vårt tycke på rätt ställe. Anade dock oråd och började mäta, fann att rören var på väg upp i tvättrummet istället för i tekniska utrymmet som önskat. Gruset vibrerat runt omkring, klappat och klart. Med tunga steg tog jag spaden för att börja på, men hade inte hunnit långt innan hustrun dök upp med den andra spaden. Hon hade sett (och förstått) min frustration, så Hon skickade dottern till svärmor och kom och hjälpte till. Vi blev tvungna att komma ner lite på en meter för att få flyttat de styva rören. Vi var rätt trötta i armarna den kvällen, men ändå glada. Vi hade nämligen haft rätt mysigt tillsammans, där i gropen. Tror inte någon av oss var intresserad av nån vidare intim samvaro den kvällen, tror tiden tillsammans i gropen givit oss långt mera än vilken äktenskaplig akt som helst. Vi gjorde något tillsammans, för något vi sen skulle ha tillsammans. Så har det egentligen varit hela vägen, tillsammans är man starkare. Nu tror jag dock det blir aktuellt att avsluta, dottern har pockat på uppmärksamhet ett tag, och kokosbollar är ju så gott! :)

Tack för ordet, ha en bra dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar