tisdag 25 december 2012

Juldagsmorgon glimmar, vill iväg och göra nått gå...

Vill först av allt klargöra en sak. Den som vill läsa en blogg med absoluta sanningar, livsvisdomar, bra-att-veta-tips osv. osv. Det hittar Ni inte här. Tyvärr. I denna blogg samlas endast smalsynta betraktelser från en och samma människa, inte helt sällan utan vidare vett och sans. Så ifall Ni söker absoluta sanningar kan Ni i princip sluta läsa här. Men Tack! för att Ni tittade in, dock. :)

Vi har hemma i köket en arbetsbänk utan skåp under.Vid denna arbetsbänk har vi två billiga barstolar köpta från en stor möbeljätte. På en av dessa stolar sitter jag inte helt sällan och tittar ut genom fönstret. Har ofta följt med både fågellivet och fått betrakta både en och annan vitsvanshjort på strövtåg efter något att sätta i magen. Nu sitter jag också här. Barnen leker med sina julklappar. Frun har bänkat sig i soffan med ett garnnystan och stickor. Både diskbänk och köksbord är tomt från både disk, brödsmulor och döttrarnas strumpbyxor. Strumpbyxorna nämnde jag bara för att hemma hos oss har de en tendens att ligga lite överallt. Julefriden och lugnet ligger som ett nytvättat lakan över vårt hem. Mmmmm.... Nä,om så väl vore.

Går från rum till rum och söker någonting. Vet tyvärr bara inte vad. Känner mig lite stressad över det faktum att jag inte har något att göra. Min äkta hälf har vid ett flertal tillfällen bett mig tagga ner. Ta det lugnt! har hon ofta sagt. Juldagen har av tradition varit en dag av lugn,mys och inga måsten hemma hos oss. Det är bara så väldigt svårt att lära sig på nytt, det där att bara vara. Den största orsaken till mitt dåliga mående och till sist en väldigt lång sjukskrivning kan väl tillskrivas just detta. Min hjärna borde omkalibreras. Man skall väl inte stressa upp sig stup i kvarten. Men det är precis så som det har varit. Förståelse för den egna kroppen, hjärnan,själen, den har varit totalt frånvarande.

Är bara så förbannad på mig själv ibland. Min "insomnia-period" är kanske över. Den har ersatts av att jag somnar och sover stup i kvarten. Då,när man väl är vaken, skulle man ju kunna ta det lugn. Då kanske man inte heller skulle sova så mycket,när allt kommer omkring. Det ena föder det andra,som man brukar säga.

Detta blogginlägg hade kanske inte så mycket mening, så mycket innehåll. Mest handlade det väl om mitt huvud. Lite en förklaring (om nu sådana verkligen behövs) om varifrån mina tankar och handlingar kommer ifrån. Tror jag nu skall försöka ta en drabbning med soffan. Den bara står där, i vardagsrummet, och viskar mitt namn. Skall försöka att inte göra den, och mig, besviken.

Tack för ordet, ha en bra juldag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar