onsdag 19 december 2012

Kommer hem igen till jul

Har berättat förut om att mina föräldrar stod i beråd att sälja huset de bodde i, mitt barndomshem. Det har nu flutit en hel del vatten under broarna, huset är sålt och en lägenhet är köpt. Det blev just den lägenheten de pratade om och drömde om redan för fem år sen när huset byggdes!

Hade ikväll möjlighet att åka och titta på den nya boningsplatsen för mina skapare. Lägenheten var väldigt väl hållen, kändes nästan som om ingen bott där. Det jag mest reagerade på var att det nästan kändes som att komma hem. Lägenheten var tom, det enda mina föräldrar hade där var sig själva och ytterkläderna i hallen. Men, på något sätt kändes det som om de kommit hem. Det var inte alls någon främmande känsla. Hade det funnits en soffa och ett soffbord hade jag gladeligen satt mig och slängt upp mina plattfotade på bordet. Vissa människor tror på ödet, vissa på högre makter. Vet inte riktigt vad jag själv skall tro, men känslan av hem var ganska stark. Tror att flytten ur huset till lägenheten kommer att gå mer smärtfritt än jag befarat. Och blicken i mina föräldrars ögon gick inte heller att ta fel på, de var rätt nöjda.

Igår skrev jag om julen och hur den efter en massa förberedelser är förbi på en nysning. Efter ikväll och besöket i lägenheten har jag paradoxalt en liten önskan om att julen skall vara över så vi kan börja på. Jag vet, jag vet, det är de som flyttar, inte vi, men börjar nästan bli lite ivrig. Som den svenska sångaren Peter Jöback sjunger: "jag kommer hem igen till jul.."

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar