lördag 29 december 2012

Ta in ved

Det ligger ganska mycket bakom den meningen, Ta in ved. Dels har vi delen där jag drar på mig luva, jacka och handskar. Den monotona biten där man plockar vedträna, först i en sav som bäres in för att sen tömmas i vedlåren innanför ytterdörren. Hos oss motsvarar fyra-fem savar ved en nästan full vedlår. Följaktligen blir det fyra eller fem rundor ut bakom förrådet där den lutande vedtraven krampaktigt håller sig upprätt. Det är egentligen inte så tungt, den monotona biten. Värre är det att jag nästan utan undantag alltid sparar detta tills det är mörkt ute. Mörkret som i sig är rätt skönt kan ställa till vissa saker. Vi pratar om döttrarnas kvarglömda pulka man trampar på, katten som med ett fräs hoppar ur vedhögen och allt som oftast skrämmer slag på mig.

Det går egentligen inte vidare mängder ved här hemma. Med golvvärme och en jordvärmepump i pannrummet används kakelugnen mest för att avlasta jordvärmepumpen vid kallare väder, samt förstås mysfaktorn. Inser nog att elräkningen skulle vara lägre om jag eldade mera,men det är så mysigt med varmt golv,följaktligen skulle jag storkna om jag dessutom eldade friskt.

Frun har dock en lite annan syn på saken.Hon har överlag betydligt kallare än jag, och skulle gärna elda för jämnan. När hon har eldat blir det oftast att hon sitter i tröja och myser medan jag sitter i t-skjorta och våndas för att jag har hett.

Och nu kommer vi kanske in på ämnet för dagen. Ta in ved så frun får elda fast jag själv inte behöver mer värme. Varför skall jag ta in ved om jag inte behöver elda? Varför skall jag överlag göra någonting om det inte ger mig någonting?  Då kan väl någon annan göra det?

Det är där jag känner att skon klämmer i dagens samhälle. Vi gör för lite åt andra. Skulle vi mera hjälpas åt med allt möjligt tror jag det skulle se en hel del annorlunda ut här i världen. Min morfar var en rätt intressant man.Kan tilläggas att mig blivit berättat åt. Han dog redan 1984,och jag var inte mer gammal än att jag minns honom, minns hur han lärde mig trä  hallon på ett strå,sittande i gungan i trädgården. Det jag nu väljer att berätta om är att han inte var vidare intresserad av pengar. Om han gjorde något åt någon,en tjänst,ville han inte ha betalt. Absolut inte.Men,han hoppades och ville att de andra skulle hjälpa honom om det var något han inte själv klarade av. Tjänster och gentjänster.

Nu kanske inte Finlands ekonomi kan byggas upp på tjänster och gentjänster.Vi behöver pengar i rullning för att saker och ting skall fungera, helt klart. Men där emellan,när grannen behöver hjälp med att bära in tio gipsskivor inför renovering av tvättrummet.Då borde det vara självklart att han frågar dig, du som är närmast till. Han kan väl hjälpa dig när Ikeabokhyllan Billy Ni haft på övre våningen skall ner i källaren. Tjänster och gentjänster.

Nu bor vår familj just i en sån sammanhållning där vi hjälper varandra.Tacksam för det. Men det finns många ställen där det inte alls fungerar lika bra. Det,mina vänner,tycker jag är tråkigt.

Nu har det blivit tillräckligt mörkt,nu skall jag hämta ved!

Tack för ordet,ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar