tisdag 18 december 2012

Mycket väsen för nästan ingenting?

När jag körde hemåt från jobbet idag hade jag kanske slarvat lite. På vindrutan fanns små, fastfrusna isdroppar som med ett hånskratt klamrade sig fast i glaset och dessutom tuggade i sig gummit från torkarbladen med god aptit. Det var väl inte så mycket det att jag hade bråttom hem till den väntande julstädningen utan mer det att, att, jag var lat!? Körande norrut på tillfälliga körfiler genom en förort i förvandling bland en hel del andra bilister började hårdskivan mellan öronen snurra:

Är vi beredda på julens antågande? Det finns många, min familj inräknat, som veckorna före jul har mer än vanligt att ställa och göra. Vi skall städa, skaffa julgran, lägga ljusslingor i buskar och träd. Listan kan göras lång. Och visst, ställandet, väntan på vinterns högtid är rätt mysig. Tycker dock ibland att ställandet, fixandet kanske inte alltid går hand i hand med längden på själva helgen. Hänger Ni med vad jag menar? Vi ställer och fixar i flera veckor för något som är över på en par/tre dagar. Tycker själv ibland att när julen är över är man helt tom i huvudet, var det allt?

Nu vill jag inte sitta och säga att jag inte vill ställa till jul. Nä, det tycker jag är roligt. Vi har bland annat en julkrubba som vi haft en par jular som dottern med en djup suck plockade ur lådan och ivrigt började rigga upp. Visst värmde det en faders hjärta att se att sexåringen hade fått en tradition hon ville följa, tror faktiskt hon plockade kamelerna och åsnorna på samma sätt ifjol. Och visst får pyntet hänga med en bra bit in i Januari, men tycker nästan det bara hänger med då, ser inte samma charm i det mera sen skinkan är uppäten, fisken lutad och berget av paketeringspapper har blivit utburet.

Denna jul infaller julaftonen på en Måndag. Hoppas och tror i min barnsliga enfald att helgen före jul skall paketen vara fixade, huset någotsånär städat och vi kan med en harmonisk, stilla känsla kunna sitta och invänta julen. Med sitta menas hämta hem och klä granen, stryka julskjortan och dricka glögg. Å äta choklad...

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar