söndag 16 december 2012

Slitna jeans och mjukisbyxor

En svag doft av salt från vågorna som slår in ligger i luften. Vinden var rätt stark, och den lekte med hennes långa hår. Han tog henne i sina armar. Hon skälvde när hans varma, knubbiga fingrar lekte med en lock i hennes nacke. Deras blickar möttes. Med ett darr på underläppen slöt hon ögonen när han lutade sig fram för att kys...
-MAAAAMMMAAA!!! LILLASYSTER TOG MIN DOCKA!!!
Med ett abrupt uppvaknande kom vi tillbaka till verkligheten. Hon, som för ett ögonblick sedan hade haft en röd, sammetslätt klänning stod nu i mjukisbuxor från Adidas och min kostym med den lössläppta slipsen vajande i vinden  ersattes av slitna jeans och en t-skjorta med reklam för ett byggvaruhus.Den svaga doften av salt förvandlades till en inte alltför svag doft av vidbränt när fiskpinnarna skrek efter hjälp i pannan.

Med ett leende tar frun ett steg tillbaka ifrån mig och går för att rädda husfriden från den fruktansvärda docktragedin. Själv bänder jag loss de nu rejält fastbrända fiskpinnarna och dukar matbordet.

Frågan lyder: Finns det plats för romantik i ett småbarnshem? Självklart! säger Ni. Ja, självklart säger jag också. Fast vi kanske inte har riktigt möjligt att till hundra procent efterleva scenariot jag försökte måla upp nyss har man väl fortfarande möjligt att ha det lite småmysigt. När barnen äntligen har somnat är det väl väldigt lockande att tvätta en maskin kulörtvätt eller plocka ur diskmaskinen, men det är då det blir trevligt. En hustru i mjukisbyxor, kanske lite rödbrusig pga hon somnat bredvid dottern under nattningen kan vara väldigt söt. Och en flaska bubbel har man väl hemma, Sodastreamen tillverkar en valbar smak av dricka, småtugget fixas av vad den förutseende maken handlat hem tillsammans med otaliga andra småbarnsföräldrar på Supermarketen fredag kväll efter jobbet. När man sjunker ner i soffan i varandras armar kanske man flyger upp lika snabbt och muttrande plockar bort delar av dotterns tågbana eller ett paket tuschpennor, fast pappa manat och manat att inga pennor i soffan. Men vadå? Det går att sparka undan, och att vi båda somnar liggande på soffan med TV:n i bakgrunden gjorde inte speciellt mycket, för vi fick somna tillsammans. Det är det här jag menar, det blir lite vad man ställer det till. Om känslan är med så spelar inte omständigheterna nån vidare roll. För tillfället sitter jag och knackar på datorn så tangenterna tror jag är arg på dem och frun bakar. Med risk för att bli långrandig om samma sak, jag har skrivit om detta förut, men det att man gör något tillsammans kan vara både romantik och samvaro, det blir vad man gör det till.

Doften av de fastbrända fiskpinnarna hängde fortfarande kvar i luften. Mannen med slitna jeans och t-skjorta med reklam för ett byggvaruhus tog kvinnan med mjukisbyxor från Adidas i sina armar. Hon skälvde när hans varma, knubbiga fingrar lekte med en lock i hennes nacke. Deras blickar möttes. Hennes underläpp darrade när han böjde sig fram för att kys...

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar