onsdag 30 januari 2013

Skall städa bort gamla gummistövlar och lådor från hjärnbarken

Det finns ett litet orosmoln på min annars så molnfria himmel. En mörk punkt där solen aldrig skiner. En plats på jorden där kaos, förstörelse och krig råder. Jag pratar om vårt förråd. Ett utrymme på cirka 15-16 kvadrat som lever sitt eget liv. Där har allt som oftast blivit mer eller mindre inslängt en det ena, en det andra. Det har nu kommit till den punkt där det inte går längre. Ikväll basunerade jag vid kvällsmaten ut att i helgen skall det städas. Har hyllor utmed tre av väggarna. Det finns skåp med dörrar, kort sagt det är upplagt för ett bra förråd. Tror dock jag läser in lite för mycket i kaoset i vårt förråd. Drar paralleller med kaoset där och kaoset i mitt huvud. Inbillar mig att får jag uppstädat i förrådet blir även kaoset mellan öronen lindrigare.

Låter det konstigt? Mycket möjligt. Men det är de facto svårt att släppa taget om något som är viktigt. Ordning och reda är nånting jag drömmer om. Kan som kuriosa berätta att jag i yngre år tillbringade en hel dag i pappas garage med rubbing och vax putsande upp en gammal Nissan med matt lackering. Bilen var värd några hundra men jag kunde inte titta på den sorliga finichen. När man är trött och inte riktigt orkar sköta om saker och ting runt omkring sig till hundra procent hindrar det dock inte att man funderar på det. Till exempel aluminiumfälgarna på vinterdäcken på representationsvagnen hade jag tänkt blästra och måla under sommaren, men när halkan och snön stod för dörren var fälgarna fortfarande i sitt sorliga tillstånd. Kan inte göra så mycket åt det nu, innan sommardäcken åker på, men det hindrar dock inte mig rån att fundera på det, till och med må lite dåligt över det. Tror knappast frun mår speciellt dåligt över ärgade fälgar med matt yta, men mig stör det.

Nåväl, till helgen skall jag backa släpvagnen till dörren, inbillar mig det finns en hel del som skall slängas. Har en par verktygstavlor som jag tänkt hänga upp. När jag kommit mig så långt så jag kan börja hänga upp fastnycklar och hammare på tavlan blir det fest. Och skruvstycket jag tog från pappas garagerensning skall få en hedersplats.Tror mig även kunna hitta både ett och annat fynd. När jag fått uppstädat mitt sexton kvadrat stora kaos tror jag vi alla skall få bevittna en både gladare och piggare skribent på detta forum. Men framför allt kommer min familj få en gladare far/make.

Tycker Ni jag ställer stora förväntningar på förrådsstädningen? För stora förväntningar? Mycket möjligt, till och med troligt. Men en sak har jag åtminstone lärt mig. Det lönar sig att ta itu med sina förråd, sina mörka förråd. Sina demoner, om Ni så vill. Det är väl trots allt dubbla jobb om man först grubblar sig fördärvad på något för att sen sköta om det, istället för att sköta om det direkt och slippa grubbla. Detta är iofs väldigt logiskt och självklart, tycker Ni väl. men det tåls att upprepas...

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar