onsdag 9 januari 2013

Så här skulle Ridge Forrester aldrig ha gjort


Tvyyyt! Med ett genljudande yl gör det totalsluta gummit ett försök att torka bort vattnet från min matta, rivna vindruta.  Framme på jobbet konstaterar jag att det nästan är mer metall än gummi mot glaset. I samband med lunchpausen går jag in till biltillbehörsaffären för att köpa nya. Villrådigt tittar jag på raden av torkarblad. Twin-blade, vindspoiler... Öööh? Väljer att ta till det kriterier på torkarblad jag bäst känner till, sikta på något billigt. Är av den åsikten att min skrothop till bil värd några hundra inte behöver de dyraste bladen. Att man måste se bra även i en billig bil valde jag att totalstrunta i...

När jag tänker efter så är det rätt många saker jag kan strunta i, om det är billigare så. Har tex ett flertal år kört med tygskor köpta för tio max femton euro. De inköps vanligen på våren och används rätt flitigt över sommaren. När hösten kommer fortsätter jag bara använda dessa allroundskor. Först var det min mor, sedan min fru som rätt syrligt ansett att jag kunde ju ibland satsa lite på mig själv också. Men vad då? Jag trivs i dessa fynddojor. Det intressanta brukar vara att de ibland är vita, ibland är svarta. Priset och att de de facto skall passa på foten är viktigaste.

En annan händelse som mer blev till, än blev planerat är mitt motorcykelbyte. Jag satte ut min MC till försäljning, men det var rätt dött. Bara några skambud kom, ingenting vettigt. Då hörde en av sig och ville byta med mig, han hade en betydligt äldre och av helt annan modell än de jag är intresserad av. Hursomhelst fann jag mig själv rätt snart med en annan cykel på gården och en liten bunt pengar i näven. Med den lilla bunt pengar jag fått köpte jag en sån MC jag egentligen ville ha, och när jag sen sålde den andra fick jag kvitterat bort en fruktansvärd Visa-räkning och även sparat nån hundring. Frun frågade lite oroligt om jag verkligen är nöjd med "den där" som hon ibland kallar min hoj, men vet ni vad? Det är jag! Mitt motorcykelägande är absolut ingen börda för min familjs ekonomi. Och att den sen går som en skållad gris på grusvägarna kryddar allting ytterligare.

För att återgå till rubriken. En polare hade sålt sin paketbil, och hade bara dagarna innan tankat fullt. Vi slangade trettio liter diesel ur den, och eftersom hans bil går på bensin tankade vi min bil med de svindyra dropparna. Stående ute i kylan, hållande en kall tratt medan han tömde jerrydunken hörde jag mig själv säga: Så här skulle Ridge Forrester aldrig ha gjort!
Och visst stämmer det. Tror inte han behöver fundera vad bränslet kostar. Han har iofs fullt upp med att fundera om han är far till det barn som bor med hans fru, eller nånting liknande.
Valde idag att ta upp en sak som kanske gnagt mig lite, känner ibland att hur man än svänger sig så är det rätt tunnt i barmfickan, dagarna innan lönedags. Då börjar man ibland fundera hur Ridge Forrester skulle löst olika situationer. Men å andra sidan har han oändligt mycket andra problem jag gärna slipper.

När jag nu läser igenom mina skriverier innan publicering känns det rätt virrigt. Vet inte om jag fick sagt det jag ville säga. Det där med sparande kan ju gå överkurs. Att slanga bränsle ur en såld bil är rätt nära, men att köpa tygskor för tio euro väljer jag att kalla charmigt mer än överkurs. Och när allt kommer omkring: Rik den som nöjd är!

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar