onsdag 23 januari 2013

Jag, en kärnfysiker

Att sitta och skriva på en dator med en treåring i famnen kan ha sina sidor. Inser att ergonomin kommer i andra hand. Samtidigt är det rätt mysigt. Rätt mysigt att hon är i passande längd för att håret ovanpå huvudet påpassligt kittlar dig i näsan när hon svänger på huvudet. Vet inte vad Ni har för erfarenheter av treåringar, men mina erfarenheter är att de sällan sitter stilla. Den vita bakgrunden, som sakterliga fylls av mina ord och tankar föll tydligen inte henne i smaken. Hon dubbelklickade nämligen i vänsterspalten där vi har våra bokmärken  och vips springer Bolibompadraken över skärmen. Lite tvåsidig situation detta. Man vill ha datorn för sig själv, men är samtidigt både stolt och imponerad över det faktum att hon manövrerar sig fram på datorn såpass enkelt.

Försöker med alla tillgängliga medel ge mina flickor allt jag kan. (det går iofs ganska snabbt..) Har som liten palt, och även lite äldre palt, varit rätt svag simmare. Det betyder att jag nu försöker pusha flickorna så bra jag kan när de visar intresse för det våta vattnet. Likadant är det med datorn. Mitt intresse har alltid varit lamt för dylika tingester. Det är först på senare tid jag insett charmen med dem. Följaktligen låter jag gärna flickorna sitta och prova sig fram, det är väl nu som intresset föds. Skulle vara rätt nöjd far om mina flickor blev duktigare än mig.

Agendan för dagen: Att ge med sleven det som blivit givet med tesked?
Inte kan jag väl ge mina barn en kärnfysiker-utbildning om jag själv gått handelsutbildning? Tror att ger jag av mig själv, ger dem möjlighet att prova sig fram, då kommer resten lite av sig själv. Kan ju trots allt bara styra dem till en viss del. När allt kommer omkring vet jag inte om jag vill styra dem alls. Stöda, ja, men styra är jag lite tveksam till. Ett visst stöd i deras intresse är väl detta, att jag fick knyta ihop detta inlägg tre timmar efter att jag börjat. Det kom lite Bolibompadraken emellan. Men nu, när båda döttrarna snusar sådär hemtrevligt i sina sängar fick jag "låna" datorn ett tag. Hoppas och tror att jag får låna datorn fler gånger, så hoppas vi höres!

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar