fredag 11 januari 2013

Dansa. Pausa.

När jag skriver detta är klockan snart 20.00. Fredag. Arbetsveckan är till ända och den härliga helgen tar vid. Yeee! I och för sig tog jag helg redan igår. Kommer ha Fredagarna lediga under Januari månad. Det är min semester från i somras som jag kvitterar på detta vis. Jag var sjukskriven under sommaren, och därmed lämnade min semester outtagen. Hade idag tänkt göra en hel del. Tvätta kläder, städa på övre våningen, skura tvättrummet. Vad har jag månne gjort av detta? Tvättat en par maskiner tvätt. Slängde det dock i tumlaren, orkade inte plocka bort det redan torra från klädsträcket.

Det är inte vidare enkelt att förstå sig på sig själv. Vem är den där människan som går omkring i mina kläder? Jag själv är en glad, lättsint och pratglad typ. En människa som tar lätt på de flesta saker, sällan blir ledsen och se ljust på allting. Men, den där typen som i mina favoritjeans och gröna t-skjorta ligger på soffan och stirrar i taket. Vem är det? Han som inte riktigt pallar med allt. Han som moloket kollar Findit fast tvättkorgen skriker på hjälp, barnen bråkar och frun dammsuger. Tycker inte alls om honom. Skulle gärna skriva en flyttningsanmälan på honom. Adress: Dit pepparn växer!

Hade i Onsdags en bra dag på jobbet.Tyckte jag. Jobbar som säljare och på sidan om det vanliga jobbet började jag böka bland hyllorna. Vi har en del omändringar på gång, hyllor som skall flyttas etc. Jag tömde en par hyllor, plockade ner dem och plockade upp dem på sitt nya ställe. Var rätt nöjd med resultatet. Tyvärr var jag inte lika nöjd på kvällen. Tröttheten kom krypande och när det var dags att krypa till kojs var jag så trött att jag mådde illa. Svettades ymnigt och hade hjärtklappning. Klockan blev ett. Klockan blev två. Där vid halv tre somnade jag. Problemet var att jag skulle upp vid sex. Torsdagen på jobbet blev en mardröm. Tror jag drack mellan sex och åtta koppar kaffe den dagen, när jag annars dricker två.

Har väldigt svårt att komma igång att göra något. men har jag väl börjat är det ännu svårare att sluta. Borde väl ha slutat när jag flyttat första hyllan. Men det märkte jag ju först efteråt. Tog en pratstund med min förman, berättade lite hur jag mådde. Han tittade på mig och sa: Jag har nog sett. Hade tänkt säga åt dig att det räcker nu. Men du ser ju nu, resten av dagen gör vi inget åt flytten av de andra hyllorna.
En klok typ, min förman. Han ser rakt igenom mig.

Problemet är väl att man borde ta små bitar åt gången. Likt landsplågan från Sverige: Dansa. Pausa. Dansa: Pausa. Men när dansen löper kan man inte vänta på att bjuda upp igen. Men när dansen går som bäst, det är då jag borde sätta mig ner. Kanske ta en diskussion med panelhönorna istället...

Ikväll har vi B.F. Barnfritt. Den äldre ville sova över hos sin  kusin och den yngre ville minsann också sova nån annanstans än hemma. Det blev pyjamasparty hos mommo för henne. Ikväll känns det riktigt skönt att ha B.F. Jag älskar mina barn över allt annat här i världen. Men det att inte behöva lägga, inte behöva läsa sagor om Bullerbyn eller hämta ett vattenglas för att nån är törstig, det passade helt utmärkt ikväll. När det dessutom inte går nån nöd på flickorna, snarare tvärtom, då passade det utmärkt.

Känner att min form, mitt mående är på klar uppgång. Det har bara varit en par lite tyngre dagar. Du som orkat läsa till slutet. Du skall ha tack.

Tack för ordet, ha en bra dag.

2 kommentarer:

  1. Får man pris om man råkade vara din 1000 besökare ;-) Puss

    SvaraRadera
  2. Absolut! Vi skall se vad vi hittar på...

    SvaraRadera