måndag 14 januari 2013

En sportbil under orgeln

Lamborghini Countach. En av 1970 och 1980-talets verkliga superbilar. Som liten pojke i början av 1980-talet drömde också jag om en sån. Glädjen fann inga gränser när jag fick en sån som leksaksbil. Den var metallic-blå, och med den surrade jag ofta och mycket över golven hemma. Visst hade jag många andra leksaksbilar, men ingen var så häftig som Lamborghinin. Hur det nu var, så försvann bilen. Den var spårlöst borta. Alla som varit liten och haft en leksak som försvunnit vet hur hemskt detta var. Jag var förkrossad!

I ett av rummen hemma fanns en gammal orgel. Den hade min mamma haft med sig i flyttlasset hemifrån. Det var en sån där tramporgel. Brun, lätt ostämd och i mina små ögon ofantligt stor. I det rummet lekte jag oftast med mina bilar. Inte kanske så mycket för att det var speciellt roligt att leka där, utan mera för att min mor inte så gärna hade leksaksbilar över HELA golvet. Ett rum fick räcka. Då förstod jag inget. Men nu, med två lekande döttrar, förstår jag bättre varför jag fick hålla till där med mina bilar.

När Lamborghinin försvunnit sökte jag överallt efter den. Jag tjatade på mamma och pappa, men de visste ju förstås ingenting. Minns jag försökte till och med få pappa flytta orgeln. Den är säkert där under! hade jag gråtande ropat åt min pappa. Min pappa flyttade ingen orgel. Han påstod att jag tappat den någon annanstans. Så småningom lärde jag mig leva med förlusten av min blåa superbil, men det satt långt inne.

Åren gick, jag blev mer intresserad av flickor än småbilar. Intresset för stora bilar har jag dock kvar, de i skala 1/1. Mina föräldrar skulle flytta om. De skulle flytta ner sitt sovrum i det som förut varit lekkammare. När de sist och slutligen beslutat vart de skulle flytta orgeln fick vi en liten chock. (ja inte jag då..)
Under orgeln låg en metallic-blå Lamborghini Countach! Precis som jag sagt. Det var en lätt generad pappa som erkände att han haft fel angående bilen..

Nu kommer jag att spara bilen. Kanske, bara kanske skall jag ge den åt min förstfödda dotter när hon fyller aderton. Om ca tolv år.

Detta är en händelse som jag tänker på ibland. Barnen med sina infall och ibland helt otroliga historier. Nån gång mellan varven har de faktiskt nått att säga. Lyssna! Det kan faktiskt finnas en Lamborghini Countach under orgeln...

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar