torsdag 31 januari 2013

Den som spar han har, kanske riktiga pengar kvar

Provade ikväll genom Facebook slänga ut en liten fråga. Frågan kom upp i mitt undermedvetna just som jag nattade dottern. Vet inte hur jag där mitt i "Godnatt, vännen,pappa tycker om dig!" började fundera i de banorna. Nåväl, frågan jag skrev ner och släppte ut i oändligheten var: "-Var går gränsen mellan sparsam och gnidig?" Fick några roliga och även tänkvärda kommentarer. Bland annat en kommentar löd:

"Sparsam är man när man inte unnar sig själv -Gnidig är man när man inte unnar andra..."

Finns en viss risk dessa frågor är ganska olika beroende var man bor. Jag som bor i det svenskspråkiga, finska Österbotten vet ganska bra vad gnidig är. Vi är duktiga på att vända och vrida på slantarna. Vi är väldigt precisa med vad saker och ting får kosta, och framförallt vad det INTE får kosta. Vi är mästare på att lukta oss till en bra deal, om det så kostar. Som exempel kan jag berätta om en händelse när jag jobbade i en järnaffär i Vasa. En herreman kom in och frågade efter en produkt, minns inte mera vad det var. Det var dock något som kostade några euro. Tio max femton euro. När han hörde vad ovannämnda produkt kostade ryggade han tillbaka och upplyste mig om att den minsann var nån euro billigare vid en annan affär. Han sa att han minsann åker tillbaka dit om vi inte justerade priset. Jag frågade i all vänlighet mannen om han var ute på promenad eller om han körde bil. Lätt frågande svarade han att han körde bil. Jag frågade honom, igen, i all vänlighet, om inte bilen alls tar bränsle. Till saken hör att det var rätt kallt, åtminstone -10 grader. Prisskillnaden åts upp i samma ögonblick han startade bilen. Men där har vi igen det där. Vi österbottningar är bra på detta med att spara. Billigt är lika med bra.

Sen är också det svenskspråkiga Österbotten lite olika. Åker man från Vasa norrut blir vi än mer prismedvetna. Förut när jag bodde och jobbade i Jakobstad, ca 100 kilometer norr om Vasa, var det ännu mera prismedvetenhet. Där var det rätt vanligt att kunderna började sin mening med "Vad kostar.." för att först sen framföra vad de var ute efter. Priset kom i första hand. Sen varan och dess kvalitet. Visst är prismedvetenhet och sparsamhet en positiv egenskap, men det kan finnas gränser med allt. Bollar själv med dessa frågor dagligen. Vissa dagar vill jag inte köpa någonting, tycker allt är dyrt, medan andra dagar känns det bra att låta bankkortet sjunga.

Men tillbaka till min fråga: "-Var går gränsen mellan sparsam och gnidig?"
Vill nästan hävda att den gränsen är ganska luddig. Det kan vara att gränsen går HÄR i ett fall, emedan den går betydligt längre ner i ett annat fall. Nämde här i ett tidigare blogginlägg om mina tankar, våndor kring mina eventuella nya vinterdäck till surrburken (min bil). I det fallet är jag fortfarande inte helt säker om jag är sparsam eller gnidig, men nånting är jag. (frun har för länge sedan kallat mig gnidig..)

Vi människor skall väl, egentligen, eftersträva lycka och välmående för oss och våra nära, kära runt omkring oss. Om lyckan för någon är ett nytt, stort hus, ny, fin bil, då är det väl det som de skall satsa på. Men är det viktigt med ett stort, välfyllt bankkonto där pengarna växer på hög, då är det väl det man skall satsa på. Menar inte sitta här och peka finger och tycka vad som är rätt eller fel. Ville bara reflektera över ett intressant fenomen som finns runt omkring oss. Ni som har läst flera av mina blogginlägg har väl sett hur jag vidrör ämnet pengar och ekonomi mellan varven. Det är tydligen ganska viktigt för mig. Har lönedag idag. Igår blev jag tvungen att tanka bilen innan jag åkte hem från jobbet. Att efter snart tjugo år i arbetslivet behöva fundera om jag kan tanka fullt eller om jag skall tanka halvfullt, för att sen tanka på nytt när lönen kommit in är väl inte så kul. Visst, jag kör rätt länge efter att ha spillt i tjugo liter diesel, men bara vetskapen om att man ibland behöver tänka efter kan vara nog så störande.

"Den som spar, han har" heter ett uttryck. Man kan spara pengar, erfarenheter...
Nu blinkar datorn till och berättar att det endast är 11% kvar av batteriet. Att jag borde koppla till laddaren om jag önskar fortsätta använda datorn. Tror faktiskt jag skall koppla i laddaren och spela lite musik ett tag till innan jag lägger mig. Det är väl bättre att ladda nu och inte imorgon, när den nu går på nattström... ;)

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar