måndag 19 november 2012

Materialismen kulminering

En stor lastpall med dockor. En annan lastpall med dataspel. En tredje med tågbanor. Mellan dessa hänger stora plakat med alla möjliga tomtar som önskar oss en god jul. Inte utan orsak man tappar lite lusten med allt vad jul heter. Köpmännen och marknadsföringsnissarna slår sina kloka huvuden ihop redan i Augusti för att planera julens kampanjer. Sen börjar postlådorna fyllas till bredden och höjden med färgglada reklamblad, TV-reklamer snurrar 24/7 och berättar för oss, men tyvärr allt för ofta ännu mera åt våra barn vad de skall önska av tomten.

Innan Ni stänger av och förundras över mitt gnällande vill jag framföra att jag tycker om julen. Jag tycker om julklappar, speciellt hårda paket! Det är klart att mina barn skall få julklappar. Kanske man vissa kvällar hotat dem att de blir utan om de inte är snälla, tror dock att de genomskådat det för länge sen. Det är klart att jag vill skaffa nått åt hustrun. Både sånt man kan lägga under granen vid svärmors, men eventuellt även något man kanske inte vill visa svärmor..

Vi försöker hålla en ganska sund syn på julklapparna hos oss. Visst accelererar det mot slutet och man konstaterar att det blev mer än vad vi tänkt från början. Vi försöker dock hålla fram detta med familjen, sammanhållningen, få vara tillsammans. I en familj med två vuxna och två barn där föräldrarna går till sina jobb, och barnen till sina dagis/dagmammor är julen en högtid där vi får vara tillsammans, kan ta hand om varandra. Ofta träffas vi då kring matbordet. Julmaten med skinka, kålrotslådor, lutfisk.. känner mig hungrig redan. Det är där jag känner att julen är! Där vid köksbordet när vi alla är samlade, vi pratar både mer och mindre vettiga saker, men vi gör det tillsammans. Till exempel blir det sällan av att man åker iväg till fruns syster som bor 50 km bort, men åtminstone på julen träffas vi.

För att återgå till rubriken: visst har julklapparna en mening. De har väl sitt ursprung ur det bibliska. Med risk för att jag pratar om sånt jag inte riktigt känner till, men jesusbarnet fick väl guld, rökelse och myrra? Han fick väl inte guld, rökelse, myrra, en tågbana, Playstation-spel, ett puzzel, nya slalomskidor..? Visst, jag överdriver något oerhört, men ville bara säga att när man ser runt sig och själv är där i julklappssvängen att det är helt ok med måttlighet. Har själv tänkt använda begreppet måttlighet, får se sen hur det gick...

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar