tisdag 13 november 2012

En rik man.

På vägen hem från jobbet idag satt jag och mixtrade med bilradion. Försökte hitta mer en en kanal som det hördes någonting alls på. Kan sträcka mig så långt att jag erkänner jag blev smått frustrerad. Visst, köper man en bil för några hundralappar kanske man räkna med att den har nån defekt. Men då, just då gnagde det i mig att radion inte fungerade. Och visst var det någon vibration här och var som fortplantade sig rakt in i trumhinnan. Att det smäller när man kör i ett gupp hör väl till? Det störde mig. Det var inte alls skoj. Hade gärna suttit i någonting dyrare, häftigare, med mer stil och flärd. (?)

Hämtade barnen från dagmamman. Fick två stora kramar av två glada flickor. I planerna ingick att åka hem och förbereda för den annalkande kattungen. Flickorna kvittrade och skrattade i baksätet när vi körde hem. Då hade jag radion helt stängd. Lade knappt märke till vibrationerna som fem minuter tidigare varit fruktansvärt jobbiga. När vi sen varit och hämtat kattungen (han skall heta Åke, ifall någon undrade) var det full rulle hemma hos oss. Döttrarna var väldigt ivriga, jag och hustrun var inte långt efter. Dottern ringde sin kusin och berättade om den nya familjemedlemmen, varpå bror min sen ganska snart kom in med sina barn för att hälsa på den nya krabaten. En polare svängde också in, kattvän som han är.

När vi sen satt i köket allihopa, barnen jagade kattstackaren och vi satt och småpratade kunde jag inte annat än att börja skratta. Jag är ju rik! Helt otroligt rik. Vad spelar det för roll att radion är trasig, det kanske smäller lite när man kör över ett gupp? För tillfället struntar jag i att en Visa-räkning snart förfaller och den inte är riktigt liten. Jag är rik. För det är väl detta som är rikedom? Familj och vänner runt omkring mig. Tror det är den typ av rikedom som gör människan gott. Den andra vore kul, visst, men måste jag välja tar jag den rikedom jag har. Det är hälsosamt att ibland ta ett steg tillbaka och titta lite på sig själv. Inte se det som saknas utan försöka se det man har. Det gjorde jag ikväll. Gjorde mig gott.

Tack för ordet, ha en bra dag.

2 kommentarer:

  1. Vad intressant det är att läsa dina tankar, och vad du är duktig på att formulera dig!
    /a-k

    SvaraRadera