torsdag 15 november 2012

Höstvandring.

Löven tunna har för längesen ramlat.
Täcker den regnmättade marken.
Vattenpölarnas yta är istäckt.
Trycker händerna djupare i fickorna.
Bannar mig själv för handskarna som blev kvar hemma.
Tröstar mig med att det i alla fall är uppehåll.
Tänker tillbaka på sommaren som varit.
Få var de dagar vi kunde njuta av värmen.
Att vi nu står inför snö och kyla,
kan ju ge vem som helst leda.
Traskar dock vidare.
Inte så långt kvar.
Ser redan ljuset i köksfönstret.
Röken som sakta ringlar ur skorstenen
värmer mig redan.
Ökar farten ytterligare lite.
Har fått sällskap av husets katt.
Han har tydligen också kallt.
När vi äntligen öppnar ytterdörren
möts vi av doften av nybakat.
Hej!? När kom du? frågar frun undrande.
Jag hörde dig inte ens.
Nej. När jag körde blev däcket platt.
Har gått en bit, är nu matt.
Telefonen var mig fatt.
På hemvägen fick jag dock sällskap av vår katt.







1 kommentar:

  1. Nästan som Tomten av Viktor Rydberg. Finns vissa likheter i denhär dikten.

    SvaraRadera