torsdag 22 november 2012

Handbok för pappor

Nej. Lägg ner saxen. Nej, håll i mjölkglaset med båda händerna. Släpp kattens svans. Bråka inte med storasyster. Ett litet axplock ur vanliga ord och meningar i vår familj, troligtvis i många familjer. Ibland får man koppla in reservtanken med tålamod när det är som mest full rulle. Får egentligen vara ganska glad och nöjd att de kära barnen testar gränser, ställer krav och har åsikter. Det betyder väl att de utvecklas och är normala. Det jag mest funderar över är hur lösningar och åtgärder ser ut. Den perfekta lösningen på en dispyt vid matbordet. Hur ser den ut? Finns den? Ifall den finns, funkar den på alla? En dispyt mellan mitt barn och mig, kan den lösas på samma sätt som med ett annat barn, med en annan pappa?

Självklart finns ingen sån sanning. Skulle någon komma på den sanningen skulle de nog kunna säga upp sig från sitt arbete, för den sanningen hade varit värt en hel del klöver.Kan bara känna mig lite velande och osäker ibland på hur det egentligen borde lösas. Med en Merkonomutbildning och ett symaskinskörkort från årskurs 5 i ryggen borde man väl vara beredd på det mesta, men det verkar inte så.

Då kan det även vara så, att mamma använder en annan teknik en pappa. På riktigt?! Har mammor egna tekniker, till råga på allt?! Mystiken tätnar. Det gör ju hela saken än mer komplicerad. Tror dock att det inte  finns någon Handbok för mammor heller. Nu går jag ut på tunn is, men tror faktiskt att även mammor kan vara osäkra.   Men när dagen är till ända, barnen sover hela och rena i sina sängar, då känner jag att man åtminstone gjort något rätt. Och ifall det funnits en Handbok för pappor, tror jag den fått stå kvar i bokhyllan. Det skulle inte vara någe kul att veta allt, kunna allt och vara beredd på allt. Jag älskar de ögonblicken när endera döttrarna slänger ur sig en tanke, och man på guldvåg väger svaren...

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar