fredag 15 februari 2013

Ha en trevlig helg, mina arbetskamrater

Larmet på min mobiltelefon har blivit satt på "snooze" ett flertal gånger, men 06.30 svingade jag mina spiror över sängkanten och snubblade mig in i klädskrubben. Barnen till sina respektive dagmamma och dagis och undertecknad iväg till jobbet. Inget konstigt med det, förutom att det är Fredag. Har inte jobbat en enda Fredag sedan påsken 2012. När jag började jobba tillbaka i September var det först Måndag-Onsdag, sedan i Januari-Februari jobbade jag Måndag-Torsdag. Men nu har jag äntligen haft en full arbetsvecka, fem dagar, 37,5 timme. Häftigt! Sticker inte under stol med att jag är som en urkramad Wettextrasa ikväll, dock. Fem dagar är betydligt mera än fyra, ifall nu någon undrade.

När mina kunder efter avslutat besök sade tack och hej, ha en trevlig helg! stod jag bara och log. Det var jättekul. För att inte tala om när klockan blev fyra, 16.00. Nyckeln går i låset, vrids om och kolven slår ut, det är låst, stängt. När jag dragit på mig min svarta, halvlånga jacka med brunrutigt tyg på insidan ställde jag mig på golvet och utbrast:

"-Toivottavasti Teille tulee viihtyisä, rauhallinen viikonloppu maustettu Teidän omien toiveiden mukaan!"
(fri översättning: -Hoppas Ni får en trevlig, lugn helg kryddad helt enligt Era egna önskemål!)

Tror knappast polarna på jobbet till hundra procent förstod vilket tryck jag försökte sätta i min hälsning. Det var bara så länge sen jag fått önska dem en trevlig helg. När jag önskat dem trevlig helg på Onsdag eller Torsdag har det inte varit riktigt samma sak. Hoppas och tror att det skall bli många Fredagar framöver. Knappast kommer alla Fredagar bli lika roliga. Men idag var en bra Fredag. Jag fick ju vara som de andra, kände mig normal. Övervägde för ett kort ögonblick att besöka Supermarketen där strax efter jobbet, tillsammans med alla andra, trängas med veckoslutshandlarna ett tag, känna mig normal...

Hoppas även Ni, som läst igenom detta, får en trevlig helg.

Tack för ordet, ha en trevlig helg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar