tisdag 2 juli 2013

skall jag röka eller köra motorcyckel?

En liten tanke som har snurrat i mitt huvud. För Er som inte vet, jag har två barn, fyra och sju år. Vi har nybyggt egnahemshus, till stora delar byggt på lånat kapital. Vår familj är knappast några krösusar, men vi har det helt ok. Nu till min tanke:
Har vid flertalet tillfällen fått frågande kommentarer kring mitt hojägande/
hojkörande. Folk, icke själva motorcyklister, har till och med påstått att det är själviskt att köra hoj..! Var får du plats med barnen?! Osv. Osv.
Nu har jag ju aldrig tänkt så långt, att mina små flickor måste med, inte än i alla fall. Nä, det är min tid. Frun kanske drar på sig löpskorna, det är hennes tid. Och sen till det ekonomiska. Det är ju dyrt att köra hoj! Väljer att svara FEL! på det påståendet.
Min hoj kostade 1.600€. Försäkringen ligger på cirka 300,-/år. Men, ponera sen att jag dessutom skulle röka, dricka, springa på hockey? Har räknat ut att det kostar mig lika mycket på årsbasis att köra hoj som att röka en ask om dagen. Ett lätt val från min sida.
Och sen det själviska i att åka ut själv och lämna fru och barn åt sitt öde. Skulle jag springa på hockeymatcher (för övrigt rätt vanligt i hockeytokiga Vasa) skulle jag troligen vara mer borta hemifrån än nu när jag kör hoj. Bortamatcher med buss etc. Missförstå mig rätt, kära vänner, jag tycker också om hockey. Grejen jag hänger upp mig på är att det är ok att vara hockeyfantast, men det är inte lika godtagbart att åka ut mellan varven och slunga lite grus med en gammal enduromotorcyckel.

För övrigt hoppas jag Ni haft en bra början på veckan.


Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar