tisdag 9 juli 2013

Bröllop, Bruce Springsteen och vackra kvinnor

Hej! Länge sen sist jag plitat ner nånting. Förvisso, så är det. Det har helt enkelt inte funnits "flow", eller vad det nu heter när författare har ide´torka. Författare... yee, right. Men Ni vet vad jag menar. 
Det har varit ganska mycket på gång i vår familj. Vi har bland annat lämnat in bygglovsansökan på vårt garage. Där är väl inte sååå mycket jobb i det, men redan planeringen och vetskapen om att en stor grävmaskin snart skall bälta in på tomten gör att man blir ivrig. Tar dock ännu en par veckor innan den är här. Det som mest sysselsatt oss är Bröllop. Nej, inte eget, det fixade vi för tio år sen, men däremot fruns systers. Min hustru, förutom att Hon är en klippa här hemma och en underbar livskamrat, är rätt praktiskt lagd av sig. Förutom att Hon bakar en hel del och skulle göra tårtorna till bröllopet, var Hon även inblandad i bröllopsklänningen. För Er som inte vet, det går tydligen några meter tyg till den vita historia som omgärdar en brud. Och tråd, pärlor, veck, fållar och jag vet inte allt. Det var min svärmor och frugan som sydde. De hade nog pysslat en del med den under våren, men när fruns elever i spetsstrumpor och blommiga klänningar sjungit Den blomstertid nu kommer samt fått sina betyg, då sparkade syateljen igång på allvar. Kan erkänna, kan tänkas både som oförstående och även lite trött, men tyckte nog ibland det blev väl tjockt. Hade kanske planerat nånting annat inför kvällen, men när jag kom hem blev det inte alltid så. Då var bruden på intågande och skulle prova, och dottern hade fotbollsträning eller skulle till kompisar. Visst, inte är jag dummare än att jag förstår vidden av ett bröllop, det är en hel del jobb. Och att frugan fick sy klänningen åt sin syster var nånting stort, det förstod, och förstår, jag. Som kuriosa in sammanhanget kan nämnas att Hon sådär lite på sidan om slängde ihop en par-tre klänningar till. Både åt våra flickor som var brudnäbbar, men även sin egen. 
Men, som sagt, tyckte ibland det var väl tjockt. Skulle dock aldrig velat ha det annorlunda, dock. Det är ett bra tag sen det ordnats bröllop i vår familj. Och bröllop är kul!
Fruns syskon är trevliga individer, tycker om dem allihopa. Den som nu gifte sig är kanske den som mest liknar min hustru, både till sätt och utseende. Därför var det på nått vis häftigt, det var nästan som om man gick tio år tillbaka... :)
Men, fram till dagen D.
Bröllopsdagen blev en succe´. Det var soligt, varmt, roligt, rörande, härligt, kärleksfullt... Bruden var vackrare än en solstråle som söker sig igenom daggvåta fönster. Brudgummen var en ståtlig man, och med ett tal till sin hustru som säkert fuktade mången ögonvrå.
Mina barn var ute i den varma sommarkvällen och lekte med sina kusiner och andra barn. Själv satte jag mig ner med en öl och lyssnade på en trubadur som på ett självsäkert och medryckande sätt drog av några Bruce Springsteen och även Mick Jagger. Att det var en skön känsla är väl närmast en underdrift. Fick även gå och dansa med min dotter. Har man en fyraåring på axlarna spelar det föga roll om man kan dansa eller inte, det blir kanon hur som helst...
Nu är bröllopsbestyren förbi, min svägerska har bytt efternamn och vi har Semester! Idag blir det besök på Touhutalo, ett lekland för stora som små barn.
A Beautiful Life!

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar