lördag 19 december 2015

599cc glädjetjut och vetskapen om en ny morgondag.

Vredet på styrets vänstra sida drog jag emot mig. Nyckeln vreds till läge on och mätarbelysningen slår på. Drar ett djupt andetag och trycker in startknappen. Batteriet hade fortfarande bra med ström och startmotorn drog rund de fyra kolvarna i cylindrarna. Visst, fick ta om proceduren ett par gånger, men snart gick den luftkylda motorcykelmotorn. Justerade tomgången med choke-reglaget samtidigt som leendet blev bara bredare. Tänk vad glad en karl kan bli av att få lyssna på en motor!

Är en av de första att själv titulera mig motornörd, inte tu tal om det. Sången i mc-motorn som sådan är mumma för mitt musikaliska sinne. Men, jag känner att det ligger något mer i det här. Det ligger något mer i hur jag blev fylld av välbehag idag. Har ingen vidare värme i garaget och hade heller inga långkalsonger, inte ens mössa och handskar på mig.  Likväl var jag helt varm inombords när jag gick in tillbaka. Jag är helt medveten om att både Januari och Februari, troligen även Mars och halva April kommer att gå innan den blå Suzukin igen får beta av mark. Men när jag nu varmkört Henne och vi fått tillbringa lite tid tillsammans fick jag känna att det är något på gång. Det finns så att säga ett liv även efter detta.

Trots att livet nog går sin gilla gång så kan jag nog erkänna att det går lite på halvfart såhär vintertid. Brunbjörnen är ju på det viset smart att han går och lägger sig när det börjar tjuta kring knutarna och stiger upp först när småfåglarna börjar kvittra igen. Rätt smart.
Vi människor har också förstått att frysa ner kött och annat som vi vill spara. Sen tina upp det och ha färskt kött flera månader senare. Men oss själva fraktar vi nog runt, kanske i ren envishet, i denna kyla och mörker.

Vad yrar jag om nu då? Vad försöker jag säga med detta lätt virriga inlägg? Kanske det att jag är glad över att hitta ljusglimtar i tillvaron. Är det sen att lyssna på en mc-motor, få sitta på sängkanten bredvid dottern när hon precis ska somna, få gå och käka julbord på lunchen med jobbkompisen..
Vad som helst.

Tack för ordet. Ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar