lördag 6 januari 2018

Tid är pengar. Vad betyder det?

Lapp på lapp men ingen söm. Vad är det? Det var en gåta som florerade när jag växte upp. Någon hade i något skede varit småfyndig och ville lyfta fram kålhuvudet. Det är ju ganska fyndigt när man tänker efter. Idag ska jag dock inte prata om grönsaker. Idag tänkte jag vidröra ämnet Lapp vid lapp, kraftig söm. Storleken på objektet varierar med storleken på dess användare. Vår äldre dotter har nyss gått upp i storlek 4. Den fick Hon i julkapp. Pratar om Fotboll, ifall det undgått någon.
Vår helg är rätt intensiv i fotbollens tecken. Det är en fotbollsturnering och det är matcher i dagarna tre, Fredag till Söndag. Man gör liksom inte så mycket annat en sån helg. Fast man inte måste vara där ska det hur som helst föras och hämtas. Vi har över tio kilometer till hallen och känner inte riktigt rätt att skicka en 12-åring cyklande en dylik sträcka längs slarvigt plogade vintervägar. Och så vill man defacto vara på plats när det är match. Spännande att se hur flickorna har utvecklats och hur samspelta de är när det gäller.
Det är kanske nu som jag börjar komma in på dagens agenda. Tid, och hur man använder den. Har vid ett flertal tillfällen hört andra människor himla med ögonen, ibland till och med förfäras över den tid som det tar i vår familj. Med två döttrar som spelar kan det ibland vara fotboll 4 kvällar i veckan. De kvällar det är träning gör man inte så mycket annat. Så är det bara. Hem från jobbet, ibland äter man nått ibland inte, och iväg tillbaka till stan och träningarna. Det tar mig ca 20 minuter att köra till fotbollshallen, följaktligen lika länge att köra hem. Är träningarna sen 1,5 timme känns det lite smått onödvändigt att köra hem emellan. Det är inte SÅ kul att köra bil. Och sen kostar det. Hur som helst är det 2,5 timme var träningskväll. Tar tid. Fast man ofta kan utföra ärenden, kanske handla mat under tiden är det tid bort hemifrån. Bort från annat.
Visst skulle man kanske få gjort mer här hemma om man inte skulle hålla på med fotbollen. Kanske ha mer tid för egna hobbyer, gräsklippning etc.
Men då brukar jag försöka tänka, det här är mitt liv, min hobby, min livsstil. Mina barn och min familj är ju ändå det som är viktigt, det som jag lever för. Innan jag vet ordet av så har mina barn egna körkort, kanske egna bilar. Eller, hemska tanke, egna pojkvänner. Då behöver jag inte köra någonstans längre. Då kan jag klippa gräs. Då kan jag bygga fågelkolkar i garaget. Eller börja med tennis.
Färutom det faktum att mina barn rör på sig och inte sitter och jäser vid TV:n eller vid datorn varje kväll är värt mycket. Att de får göra nått de tycker om, lika viktigt. Att sen fotbollen även ger mina flickor skinn på näsan och ger dem självkänsla och mod att ta för sig och ta sig fram här i livet är ännu viktigare. Lika viktigt som det är att det ger dem respekt och lär dem att samarbeta.  Då spelar det föga roll att jag och frun inte hinner med så mycket annat. Det är viktigt för oss. Vi vet inte hur länge och i vilken utsräckning detta spelande fortsätter, men så här ser det ut nu.Så länge flickorna väntar/längtar på att få snöra på sig skorna med dubbar, så länge är vi med. Lite småsjälviskt sagt så ger det ju också en pappa många fina stunder med sina döttrar. Både på och vid sidan av planen. Tid jag även  tror är en ren investering för framtiden.

Någonting sådant tänker jag på ikväll.

Tack för ordet. Ha en bra dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar