lördag 11 maj 2013

Ibland vet barnen bättre



Pojken frågade sin pappa.
-Snälla! Berätta för mig.
Varför de våldet upptrappa?
-Önskar jag kunde svara dig.

På dagis säger de vi skall vara vänner.
Och leka med alla.
Vi skall hälsa på dem vi ej känner.
Och ingen glåpord kalla.

Har de som krigar inget vett?
Kanske aldrig fått nån pli?
Ingen känsla för vett och etikett.
Man blir arg som ett bi.

Men, min son, det är bra ni är sams.
Och inte slåss.
Kriga på grund av religion är trams.
Hudfärg har ingen skillnad för oss.

Men pappa?! Varför slåss de gamla?
Borde väl diskutera, frågorna bolla?
Har sett på TV, de bara svamla.
När de egen Gud vill framhålla.

Det sägs: lika barn leka bäst.
Må så vara, men ändå.
En profet, eller en präst.
Lev tillsammans! Skall det vara så svårt att förstå!?

Kära son, jag har inga svar.
Varför det skall vara så svårt.
Egen integritet, den har vi kvar.
Känslan för vad som är vårt.

Jag menar, inte stjäla, inte slå.
Var sams med dina grannar
Mycket roligare om man är två.
Och inte din nästa bannar.

Ja, pappa, men nu vill jag ut, är inte kallt.
Och leka med Malang.
Han pratar serbiska, jag förstår inte allt.
Men vi tar det på talang!


 

1 kommentar:

  1. Slutklämmen påminde mig om min första finskatalande lekkompis. Jag var 5 år då. Minns att jag tyckte att de vuxna ställde konstiga frågor till mig. De ville veta hur vi kommunicerar. Jag hade inte förstått att det kunde vara ett problem.

    Finska var ju ett enkelt språk den tiden. Man satte ju bara ett "i" efter alla ord..

    Sa

    SvaraRadera