måndag 11 augusti 2014

Lite tankar i nattens sena timma

Hej på Dig! 
Detta är något som snurrade i mitt huvud senast natt när jag inte kunde sova.

Vaken, naken, inför nattens mörker jag är 
Undrar, tänker, varför finns just jag här?
På denna plats, på denna jord
Tankarna finner inga ord

Utan att veta, alls någonting
Det kan bli svårt, när jag vet ingenting
Att morgondagen möta, med friskt mod
Stark i själ, men svag i tanken jag stod

Det blev en till, en till ny morgon klar
Men inte heller då fick jag svar
På frågan som på mina läppar bränt
Säg mig, hur är det bevänt?

Visst, i dunklet av natten ingen grubbla bör
På smått eller stort, som: vad händer när vi dör?
Sömnen borde ges allt den vill ha
Och mer därtill, för en ny morgonda'

Nu jag likväl grubblat mig trött
Och en tanke har i mig fött:
Om jag denna natt ej får tänkt allt klart
Går livet likväl sin gång, så underbart!

Tack för ordet! Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar