onsdag 6 mars 2013

Kaviar och kyssar passar inte, men att grilla är roligt

God Morgon! Har nyss vinkat av familjen och satt mig ner i köket. Favoritmuggen, den svarta muminmuggen där muminpappan sitter på en sten och tänker, är fylld nästan upp till kanten med det svarta guldet. Nu pratar jag inte om vätskan som hittades i Texas och gjorde mången cowboy tokig av sin nyvunna rikedom. Nej, mitt svarta guld är bryggt av malda bönor till en svart, rätt stark dryck. En par skivor "Reissumies", fullkornsskivor med rätt stark smak skall bota en molnande hunger i magen. Lite smörgåskaviar skall ge en pikant detalj till smaksensationen. Måste planera detta lite. Det är nämligen som så, att dessa bredbara kaviarer och min hustru går inte riktigt på samma våglängd. Hon brukar säga, skall jag äta detta kanske det blir minimalt med pussar. Hon har tydligen fått för sig att det är äckligt,och smaken av detta är inget hon vill känna av. Men hon har åkt sin väg, beredd att lära sina elever att pi=3,14 och radien är ganska precis hälften av diametern,eller nått sånt. Kanske de inte pratar om sånt på andra och tredje klass,förresten...?

Hursomhelst, kyssen jag fick när hon stod på tröskeln till världen utanför dröjer sig kvar på mina läppar, det kan ingen bredbar kaviar radera ut. Solen håller på att stiga upp och ger löfte om en fin dag. Tänkte åka iväg och ge "den andra kvinnan" lite uppmärksamhet idag. Innan ramaskri uppstår skall tilläggas att det är en Yamaha från 1993 jag pratar om, min motorcykel. Har en hel del service som borde göras innan vi ånyo skall åka ut på våra träffar. Som Ni säkert redan listat ut har jag en ledig dag framför mig. Åtnjuter vintersemester denna vecka. Vissa väljer att kalla det för skoltermen sportlov ,men det aktar jag mig för. Då borde man väl vara mer aktiv än vad jag hittills varit detta sportl.. förlåt, denna vintersemester.

En sak har dock blivit gjort som som av tradition brukar bli gjort under vinterhalvåret. Har varit ute och grillat. Under sommarhalvåret brukar jag och en kompis åka ut med våra motorcyklar på lite mindre grusvägar i området. Vi tar med grillkorv och dricka och stannar till vid en passande grillplats vi hittar någonstans ute i skogen. Det brukar vara grillplatser som används av skogshuggare och även av snöskoterförare vintertid, det går oftast en skoterled i närhet av grillplatserna. Nu är det såpass länge sen vi varit ute,pga den kalla,vita massa som redan en längre tid täckt marken. Då ingen av oss har vinterdäck på hojen tog vi bilen istället. Av någon anledning var dessa små skogsbilvägar inte desto mera plogade, men det var inte värre än att det gick bra att köra. Hade jag kört med en ny Audi eller liknande hade jag kanske inte åkt ut, men min lilla gamla fransyska mådde inte speciellt dåligt fast kofångaren fick agera plog mellan varven.






Det var rätt behagligt, sittande där ute i skogen, medan elden härjade i lastbilsfälgen som agerar grill. Visst är det trevligare med två motorcyklar med ljuddämpare som tickande svalnar i vårsolen, men det gick också bra med en saltdränkt, vit bil. Som jag brukar säga, det blir oftast vad man gör det till. Man borde oftare åka ut i skogen och lyssna på tystnaden. Det gör under för kropp och själ. Nu kanske Ni säger att det går också bra att spänna på sig skidor och åka ut. Förvisso, har tänkt tanken. Frun är en ivrig skidåkare och har ofta påtalat det trevliga i grenen, men det har inte riktigt blivit av från min sida. Skyller lite tamt på att jag inte äger några skidor. Hon påstår att sådana säljs i affärer runt om, varje dag, men har inte riktigt kommit till skott ännu. Nästa vinter,då... :)

Nu blir det väl nog att ställa sig iväg. Har motorcykeln hos kompisen. Mitt eget garage finns endast på ritningar i en mapp i arbetsrummet,medan han har ett stort uthus som för tillfället inhyser tre motorcyklar och en moped, förutom det närmast lagstadgade en gräsklippare, röjsåg, trädgårdsmöblemang,en gammal tvättmaskin och så vidare.

Detta blir en bra dag. Ni vet var Ni hörde det först!

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar