söndag 18 augusti 2019

Den ultimata sanningen om livet på och vid sidan av sociala medier

Hur tänkte jag nu? Håller först en nästan halvt års paus från bloggen för att sedan slänga upp en sådan laddad rubrik. Ultimata sanningen..? Vad är då det? Nå, vi försöker att bena ut lite hur jag tänkte.

-Idag har jag deltagit i Stockholm maraton. en gammal dröm går i uppfyllelse!
-Sätter upp en bild på vår treåring som nyss lärt sig räkna till 45.
-Hade en underbar mc-tur till Geiranger i veckan. Fina fjäll.
-Min bil glänser. Lönade sig att sätta tre timmar i gaaget idag.
-Ett glas vitt på flygplatsen i Helsingfors inför solsemestern.
-Titta! Fick en gädda som vägde 4,8 kg på kastspöt. Det var vikten på endast huvudet.. 

Ett litet accplock på väldigt vanliga inlägg på Facebook och Instagram. Alla trevliga inlägg som betyder mycket för personen som satt upp text och bild. Någonting som de väldigt gärna vill dela med sig av åt sina vänner. (och alla andra som följer deras konton) Det är väl så som Zuckerberg &Co hade tänkt det till att börja med. Allt detta är ju bra. Men en tanke som slog mig här och som jag, kanske helt onödigt, lämnat lite att fundera på. Vilket avstamp ger våra inlägg? Vilken bild får de som följer mig på Instagram av de inlägg som jag sätter upp?

Sätter någon mest upp bilder från fotbollsmatcher där han/hon följer sitt favoritlag så kanske man frågar sig, gör personen inget annat än går på fotboll? Sätter någon upp bilder på dennes joggingturer och bilder på sin pulsklocka för att denne är stolt över de preststioner den utför, gör de inget annat än att ränna runt på vägarna? osv.

Fotbollsmatcherna till exempel. De är kanske en gång i veckan. Där emellan gör man något helt annat. Jobbar. Gör mat. Klipper gräs. För barnen på ischokeyträningarna eller fiolkurs. Det är inget som personen i fråga känner att denne vill sätta upp. Fotbollen är intresset som personen vill sätta upp på Instagram. Vill visa vilka färger som gäller och vill visa och diskutera inspark och offside med likasinnade sociala mediepersoner?

Att treåringen ovan lärt sig att räkna till 45 år en milstolpe för barnet. Modern/fadern är stolta över det. De jobbar också. Klipper också gräs. För troligen även de treåringens äldre syskon på hockeyträning eller fiolkurs. Med det var räknandet som man ville berätta om. Det som där och då var viktigt. Sen, om man riktigt vill botanisera i tänkbara situationer, kanske nämnda treåring är ett barn som låtit vänta på sig? Kanske det tog ett tag innan syskonet kom till världen? Kanske till och med en jobbig graviditet där familjen känner hur livet segrar? Hur treåringen trots alla odds defacto gör lysande framsteg och det är något jättestort att denne klarat av fyra tiotal och fem ental? Då är räknandet nått viktig, även om följare kanske tycker: OCH?! Sen kan det ju också vara så enkelt att pappan suttit med telefon i näven och scrollat igenom Facebook medan barnet plötsligt börjar räkna. Då har det i stunden varit ett passande inlägg på sociala medier? Vad vet jag? 

Undertecknad, personen som huserar på denna blogg då? Hur ser det ut för honom? Jobbar vardagar, frun likaså. Har tre barn tillsammans. Våra liv kretsar ganska långt kring vardagen, att få pusslet med jobb, barnen och deras hobbyer, hus och hem..livet. Ingenting ovanligt. De som följer mig på Facebook och Instagram ser hur mina inlägg rätt ofta kretsar kring mitt stora intresse, motorcyklar. Har även en hel del inlägg om döttrarnas fotboll. Men hojen, den Andra Quinnan, Hondan, det är den som förutom familjen äger  mitt största intresse. Därför är det kanske inte helt konstigt att jag ofta har upp bilder och inlägg på mina utflykter på och med min lilla gröna mc. Ofta..? Sen är ju frågan, vad är ofta? Har inte botaniserat bakåt i mina egna inlägg desto mer. Kan inte på rak arm säga hur ofta, hur mycket jag satt upp inlägg gällande mina körningar. Betyder det att jag inte gör någonting annat än att köra motorcykel? Lämnar jag fru och barn vind för våg precis varje kväll och är ute och leker?! Det måste ju bara så. Mina inlägg tyder ju på det. Jag gör ju inget annat..
Har fått flera kommentraer som tyder på att så är fallet. Att jag mest är ute och flänger.

Det är lite här som vi kommer in på den röda tråden i mitt blogginlägg. Vilket avstamp lämnar vi med hur vi lever på Facebook? Vilka tankar för våra bilder med sig på Instagram? Jag kan säga att jag gärna skulle ta en lite längre resa med min mc.Köra mer. Antingen med frun bakpå. Eller ensam. Kanske med en kompis. För tillfället gör jag inte det. Jag tar en sväng en kväll. Eller en tidig Söndagsmorgon. Det är terapi för mig. Skönt är bara förnamnet. Då är det viktigt för mig. Någonting jag gärna delar med mig av åt de som vill läsa om det. Resten får bara scrolla vidare. Då är det väl helt logiskt att jag "inte gör så mycket annat än att köra hoj" Mina inlägg tyder ju på det.
Jag jobbar också. Klipper gräs. För barn på träning..

Vän av ordning kanske frågar nu: i vilket skede ska herrn avslöja den ultimata sanningen? Har vi läst igenom det här såhärpass lång så vill vi också veta svaret. Mmm.. Nä. Ni får inget svar. Inte av mig åtminstone. Kan bara konstatera att det är ett intressant ämne. Att källkritik, eftertanke om vad och hur man uppför sig "socialt" är otroligt viktigt. Tänkte att jag nu efter att ha skrivit detta klart ska sätta upp en bild på där jag fixat min söndriga blinkers på motorcykeln i garaget. Men frågan lyder, tror läsaren att jag tillbringar hela söndagen i garaget med hojen? Fast bilden är tagen igår på eftermifddagen när jag för ett ögonblick gick in från mina trädgårdssysslor i skydd undan regnskuren..? Vad ger våra liv för avstamp? Socialt, men även på "riktigt"..?

Tack för ordet. Ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar