lördag 10 november 2012

Männens heliga ko.

Ni hör det på kafferaster på jobbet. På släktkalas och mellan grannar när de egentligen skall klippa gräset. Ett av de viktigare samtalsämnena män emellan. Vad är det? Jo, självklart pratar jag om BILEN! När det kommer till bilen är vi män ganska säkra på vår sak. Bilen vi har är inte helt sällan felfri. Valen gällande märke, modell och typ av drivmedel är det som oftast kommer på tal. För att inte tala om vinterdäcken! Där har vi ett stort behov att få framhålla det goda/vettiga i det egna valet. Gör någon annan tvärt emot våra egna föreställningar har vi ganska svårt att förstå den andra parten. Ofta vet vi även ganska mycket om andra modeller, fast vi knappt kört, än mindre ägt dem. Det hör till att vi skall ha en åsikt, känna till och veta, vi är ju män!

Emellertid finns en annan aspekt på det hela. Jag pratar om känsla, tycke och smak. Pratade här en dag med en person som hade svårt med nya bilar. Han tyckte nya bilar inte hade någon känsla. Varken känsla i pedaler, eller respons från motor och växellåda gav någon vidare mersmak hos nämnda person. Han skulle nog ha möjligt att köra rätt nya bilar, men väljer själv att hålla sig med äldre, mer personliga fordon. Säkert har han haft en och annan diskussion på kafferasterna på jobbet. Själv väljer jag att lyfta på hatten för dylika människor. De som vet vad de själva vill, och handlar därefter.

Fick här för ett tag sen möjlighet att byta den egna bilen. Valet föll på en gammal dieselbil. Kan konstatera att det valet har väckt diskussioner, frågetecken och en del höjda ögonbryn. Frågorna har gällt om det lönar sig med diesel, skatterna och priset på diesel som skenat i höjden. Om jag skall vara ärlig så vet jag inte om det är vettigare med endera bensin eller diesel. Man kan räkna hur man vill och få olika resultat, beroende vad man själv vill ha.. Här kommer vi sen in på det jag redan nämnt. Det egna valet är väl det som är bäst! Eller?

Köpte själv en diesel för att jag trivs med att köra diesel. Vill inte säga att det var det bättre valet, men det var mitt val. Bilen är en nödvändighet, åtminstone för oss som inte har promenadavstånd till centrum och mjölkaffären. Då kan man ha det man vill ha, åtminstone inom ramarna för vad ekonomin tillåter. Om någon sen ifrågasätter ditt val är det ju åtminstone ett bra samtalsämne. Den heliga kon, som jag valt att kalla bilen, blir aldrig gammal, alltid lika "på tapeten".  Nästa gång Ni går på släktträff, föräldramöte, julfest på jobbet, tror Ni inte den heliga kon lyfts på bordet i något skede?

Tack för ordet, ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar